Tuesday, January 19, 2010

menyentuh hati manusia



Salam.

owh ya. baru2 ini sy pergi ke frankeston.picnic bersama student2 postgraduates.seronok.sungguh seronok.oh ya, di akhir picnic itu, kami punya diskusi buku-al-munthalaq.

Buku ni sebenarnya ditujukan buat para pemuda n pemudi y serius dlm bidang berdakwah, cuma msh tidak tahu bagaimana mahu memulakan.menarik perbincangan tu, cuma cuaca y sejukkkkkk mengganggu konsentrasi.

oh ya..aku tertarik dengan kata-kata seseorg dlm perbincangan tersebut-beliau ckp, dlm berdakwah ini, aspek menyentuh hati sgtla pentg.entah kenapa, bila aku dgr perktaan berdakwah itu aku rasakan sungguh berat..oh juga..aku merasakan satu stigma yang masih x mampu utk aku buang..aku rs..mereka2 di luar juga msh punya stigma y sama..atau, mgkn aku sje y rs begitu????

berhenti sejenak.cuba kita gantikan dakwah itu dengan ajak org bt baik???sounds better plak...knp ye???atau hati aku sbnrny y msh beku dan kaku?

aku juga suka kata-kata seseorg ini..beliau ckp..menurut pkr psikologi, manusia ni suka aje mendemonise other people..mksdnya..kita ni tend utk melihat org ni jahat..oh,aku fikir,kita suka melihat kesilapan org lain..n juga,mncri kslpn org.menurut beliau lagi, kita sgt kurang menghumanise others..which, kita melihat org lain sbg 'manusia'. jd, utk menyentuh hati seseorg apbl mahu ajk die utk bebuat baik, kita mesti memahami knp die berbt begitu..bagaimana?mengapa?bukannya terus menghukum....lepas tu, kita berilah sokongan, dan bimbinglah.begitu caranya.

seorang kakak pernah bgtau aku..utk berubah, bukan suatu benda y senang..sbb kita perlukan sokongan sebelum kita boleh berdiri dengan sendiri..sebab?kita akn mudah putus asa saat itu..ye.aku mengangguk tanda setuju.aku sedar, sepanjang perjalanan utk kte berubah, godaan2 pasti akn dtg lagi, maka saat itu, iman akn tergugat kembali.sbb itulah, kita perlukan sokongan..sokongan dr semua aspek.

hurmm...susah juga.aku tahu kita semua bertanggungjwb utk mengajak org utk berbuat baik.aku sedang mencuba.sedaya aku.cara aku.meskipun sgt kecil.

rethink.

2 comments:

[MH] said...

kekuatan untuk berubah, bukan untuk dicari, tpai sebenarnya ia pelru dibina. kan tihah? :)

semoga tihah akan menemui satu titik tolak(muntalaq) untuk berhijrah menhijrah menjadi individu yang lebih baik.

Dakwah tu kerjanya mmg berat pun, kalau kite tak rs benda tu berat n tak rs nk buat kerja dakwah tu, maknanya kite ni belum sepenuhnya tunaikan hak kita sbg muslim

ingatkan fatty ya tihah, di kala fatty terlupa.

p.s: post Ihsan? hehe, fatty pernah tulis pasal benda tu. nnt fatty bg link die k :)

n tq! n miss you!

fatihah said...

tq dear=)