Saturday, January 9, 2010

memberi maaf

Pernah x anda rasa seperti anda sudah memberi sepenuh hati x kiralah kasih sayang ke atau material kepada sesiapa sahaja x kirala adik2 anda, ibu, ayah, kawan2 atau sesiapa sahaja di dalam hidup anda, kemudian mereka2 itu mengkhianati anda?? Maksud mengkhianati di sini adalah seperti menyakiti hati anda, atau apa2 perkara sahaja yang menyebabkan hati anda merasa pedih, sakit, tersentuh dan sewaktu dengannya…..

Suatu ketika, saya menangis..dan menangis..dan menangis..terasa air mata begitu murah sekali..maka saat ini, saya mula mencari Tuhan..(time sedih baru nak cari ALLAH) puas mengadu, maka saya mula mencari kesalahan diri..puas bertanya apakah selama ini saya tidak memberikan yang terbaik?apakah selama ini saya tidak banyak berkorban??dan banyak lagi persoalan yang berkisar tentang diri sendiri……

Tapi akhirnya suatu malam..di saat rasa ingin berputus asa..Saya bertemu jawapannya;

“Dan apabila Kami memberikan nikmat kepada manusia, ia berpaling dan menjauhkan diri; tetapi apabila ia ditimpa malapetaka, maka ia banyak berdoa.”

41:51

Mungkin saya telah banyak lalai..maka ALLAH mahu saya kembali kepadaNya…tapi hati saya masih marah lalu saya bertemu dengan ini;

“Dan (bagi) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan- perbuatan keji, dan apabila mereka marah mereka memberi maaf. “

42:37

“Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik (kepada orang yang berbuat jahat) maka pahalanya dari Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.”

42:40

“Tetapi orang yang bersabar dan mema'afkan, sesungguhnya (perbuatan ) yang demikian itu termasuk perbuatan yang mulia”

42:43

syahdu..

saya berharap, apabila anda merasa seperti ini..maka ingatlah kembali bicara ALLAH terhadap kita..Sesungguhnya kita kena yakin yang ALLAH tidak akn menguji hambaNya melebihi kemampuan hambaNya.Btol x???


sekian.

rethink.

5 comments:

Mine Bemin said...

hahahaha
sy bersetuju nga anda...ngeh2
pape pom...
'Jadilah cam air sungai eik..jgn jadi ombak'

fatihah said...

betol2..=) bgus betul ank murid neh..

Mine Bemin said...

well
hahahaha
tgk la sape cikgunye kan...

Anonymous said...

oh, tiey.. akak pernah merasakannya juga.. masa akak muda2 dulu dikhianati kononnya olh seseorang..mmg perit..huhu.. munkin Allah nk bg sst yg baik kt kita.. adalah pengajaran hidup tu.. =]

fatihah said...

mine bemin:bgus2..dgr ckp!hehe
kak shiken:btol akak,kte kna yakin kan??hurmm.yakin!