Saturday, January 23, 2010

A+B=C

Salam semua.

A+B=C

C=A+B

C=B+A

kalau A xde, C pun xde.
kalau B je yang wujud, C xde.

kalau B hilang,C xkn wujud.
kalau A je ada, C x akan terhasil.

ok.jadi kedua-duanya penting.

ingat tu.

rethink.

sekian.

Wednesday, January 20, 2010

berubah dan perubahan

Salam.

seorg sahabat pernah bgtau aku;

"kekuatan utk berubah bukan perlu dicari, tapi perlu dibina.."

ye.sgt bermakna.

aku fikir, aku sudah jumpa titik utk berubah.rupanya aku silap.tapi aku sudah lihat perubahan dalam diri aku..kalau dulu aku begini, kini aku tidak lagi begitu.

rupanya masih banyak sisa2 dlm diri ini.

aku mahu membina.tidak lagi mahu mencari.

rethink.

sekian.

Tuesday, January 19, 2010

menyentuh hati manusia



Salam.

owh ya. baru2 ini sy pergi ke frankeston.picnic bersama student2 postgraduates.seronok.sungguh seronok.oh ya, di akhir picnic itu, kami punya diskusi buku-al-munthalaq.

Buku ni sebenarnya ditujukan buat para pemuda n pemudi y serius dlm bidang berdakwah, cuma msh tidak tahu bagaimana mahu memulakan.menarik perbincangan tu, cuma cuaca y sejukkkkkk mengganggu konsentrasi.

oh ya..aku tertarik dengan kata-kata seseorg dlm perbincangan tersebut-beliau ckp, dlm berdakwah ini, aspek menyentuh hati sgtla pentg.entah kenapa, bila aku dgr perktaan berdakwah itu aku rasakan sungguh berat..oh juga..aku merasakan satu stigma yang masih x mampu utk aku buang..aku rs..mereka2 di luar juga msh punya stigma y sama..atau, mgkn aku sje y rs begitu????

berhenti sejenak.cuba kita gantikan dakwah itu dengan ajak org bt baik???sounds better plak...knp ye???atau hati aku sbnrny y msh beku dan kaku?

aku juga suka kata-kata seseorg ini..beliau ckp..menurut pkr psikologi, manusia ni suka aje mendemonise other people..mksdnya..kita ni tend utk melihat org ni jahat..oh,aku fikir,kita suka melihat kesilapan org lain..n juga,mncri kslpn org.menurut beliau lagi, kita sgt kurang menghumanise others..which, kita melihat org lain sbg 'manusia'. jd, utk menyentuh hati seseorg apbl mahu ajk die utk bebuat baik, kita mesti memahami knp die berbt begitu..bagaimana?mengapa?bukannya terus menghukum....lepas tu, kita berilah sokongan, dan bimbinglah.begitu caranya.

seorang kakak pernah bgtau aku..utk berubah, bukan suatu benda y senang..sbb kita perlukan sokongan sebelum kita boleh berdiri dengan sendiri..sebab?kita akn mudah putus asa saat itu..ye.aku mengangguk tanda setuju.aku sedar, sepanjang perjalanan utk kte berubah, godaan2 pasti akn dtg lagi, maka saat itu, iman akn tergugat kembali.sbb itulah, kita perlukan sokongan..sokongan dr semua aspek.

hurmm...susah juga.aku tahu kita semua bertanggungjwb utk mengajak org utk berbuat baik.aku sedang mencuba.sedaya aku.cara aku.meskipun sgt kecil.

rethink.

Saturday, January 9, 2010

memberi maaf

Pernah x anda rasa seperti anda sudah memberi sepenuh hati x kiralah kasih sayang ke atau material kepada sesiapa sahaja x kirala adik2 anda, ibu, ayah, kawan2 atau sesiapa sahaja di dalam hidup anda, kemudian mereka2 itu mengkhianati anda?? Maksud mengkhianati di sini adalah seperti menyakiti hati anda, atau apa2 perkara sahaja yang menyebabkan hati anda merasa pedih, sakit, tersentuh dan sewaktu dengannya…..

Suatu ketika, saya menangis..dan menangis..dan menangis..terasa air mata begitu murah sekali..maka saat ini, saya mula mencari Tuhan..(time sedih baru nak cari ALLAH) puas mengadu, maka saya mula mencari kesalahan diri..puas bertanya apakah selama ini saya tidak memberikan yang terbaik?apakah selama ini saya tidak banyak berkorban??dan banyak lagi persoalan yang berkisar tentang diri sendiri……

Tapi akhirnya suatu malam..di saat rasa ingin berputus asa..Saya bertemu jawapannya;

“Dan apabila Kami memberikan nikmat kepada manusia, ia berpaling dan menjauhkan diri; tetapi apabila ia ditimpa malapetaka, maka ia banyak berdoa.”

41:51

Mungkin saya telah banyak lalai..maka ALLAH mahu saya kembali kepadaNya…tapi hati saya masih marah lalu saya bertemu dengan ini;

“Dan (bagi) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan- perbuatan keji, dan apabila mereka marah mereka memberi maaf. “

42:37

“Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik (kepada orang yang berbuat jahat) maka pahalanya dari Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.”

42:40

“Tetapi orang yang bersabar dan mema'afkan, sesungguhnya (perbuatan ) yang demikian itu termasuk perbuatan yang mulia”

42:43

syahdu..

saya berharap, apabila anda merasa seperti ini..maka ingatlah kembali bicara ALLAH terhadap kita..Sesungguhnya kita kena yakin yang ALLAH tidak akn menguji hambaNya melebihi kemampuan hambaNya.Btol x???


sekian.

rethink.

Sunday, January 3, 2010

berehat seketika

Salam semua.

maafla..nampaknya mood menulis tidak ada...

rasanya..sy akn bercuti sehinggalah mood tu kembali.boleh?

sekian.

Wednesday, December 2, 2009

sakit

malam ini..
Allah sedang berbicara denganku..
sakit..pedih..
kerna aku bisa
menanggungnya..

sampai bila?
sampai bila?
sakit.aku sakit.

Tuesday, November 3, 2009

menanti cinta

by:krisdayanti

menanti cinta

sejak lama aku berdiri
dalam sepinya rongga hati
tak satu pun burung
mampu menjawab

hanya padaMu ku bertanya
lewat setiap sujudku ini
siapa kah nanti
cinta untukku

wahai penilai hati lihat batinku
nyaris bernanah karna luka tersayat
merana menantikan cinta dan kasih hidupku

rahasia itu hanya Kau yang tahu
namun aku tak mau jadi tuna cinta
tuntun hatiku dalam sabar menanti jodohku

rahasia itu hanya Kau yang tahu
namun aku tak mau jadi tuna cinta
namun harus ku ikhlaskan nasib cintaku padaMu

p/s:ni ost ketika cinta bertasbih,tp aku x tgk lg cte ye.lagu ni tetiba menyentuh hati aku.janganla nak wt spekulasi bukan2 plak.hehe.sekian.

rethink.